Communie tips - Checklist
Als je dit leest viert je zoon of dochter dit jaar zijn of haar Communie, Vormsel of Lentefeest.
Om je vooruit te helpen hebben we met ons team, en dankzij onze jarenlange ervaring, de koppen bij elkaar gestoken om speciaal voor jou deze complete DOE-checklist samen te stellen.
Deze geeft je alvast een goeie leidraad om je feest van A tot Z te plannen en tot een succes te maken!
3-5 maanden voor het feest
1. WANNEER?
De allereerste keuze: wanneer gaat het feest door?
Geef je het feest het weekend van de Communie/Lentefeest zelf, of eerder in de zomervakantie of op een later weekend?
Kies je ervoor om het feest te laten doorgaan het weekend zelf, hou dan rekening met een drukke dag in het verschiet waarbij een goeie planning zeker aangewezen is.
Heel belangrijk als je kiest voor de zomer: hou rekening met het zomerverlof. Veel mensen zijn op vakantie en zullen lang op voorhand hun reis boeken. Stuur dus zeker vroeg genoeg de uitnodigingen rond.
2. WIE?
Maak een lijst van wie je gaat uitnodigen. Blijf je bij de dichte familie- en vriendenkring , of trek je de gastenlijst breder open naar (dichte) collega’s, buren, oude klasgenoten van jullie als ouder, ... . Heb je een eigen zaak, denk dan ook even of je goeie klanten of leveranciers vraagt. Ook altijd een perfect netwerkmomentje!

3. BUDGET?
Hoeveel budget stel je voorop? Eén van de moeilijkste vragen, maar indien op de juiste manier toegepast wel heel handig om op te volgen. Bepaal altijd een maximum budget, én wees hier vooral ook realistisch. De wereld is veranderd, en wat vorig jaar nog een bepaalde prijs had, zal dit jaar een andere prijs hebben.
Ga vervolgens in functie van het aantal gasten na hoeveel je pér persoon wil besteden aan specifieke persoonsgebonden elementen: drank, eten, hapjes en bedankjes. Dus los van feestzaal, tent, ...
Vermenigvuldig vervolgens het budget/persoon met het aantal gasten, en trek deze af van het voorziene totaalbudget. Dit overige budget heb je dan nodig voor de feestlocatie, decoratie, meubilair, muziek, ... . Kortom alles voor het feest zelf.
Bv.: Totaalbudget 2500 eur, 30 gasten, budget van 65 eur per gast.
30 x 65 = 1950 eur > je hebt nog 550 eur budget voor extra's (zaal, grimeur voor de kindjes op het feest, fotograaf, ...).
4. LOCATIE?
Een heel leuke stap binnen het plannen van je feest is de locatie bepalen. Kies je voor een feestzaal, restaurant of hou je het lekker knus bij je thuis met een tent in de tuin?
De factoren die de locatie bepalen zijn vooral het aantal gasten, het resterende budget en de mate waarin je zelf wil genieten van het feest. Ga je op locatie, dan heb je vaak de afwas en opkuis niet en thuis wel.
Kies je voor een locatie, denk dan na over volgende punten:
- Kies je een all-in-one formule waarbij de catering en het meubilair zijn inbegrepen, of voor een feestzaal waarbij je zelf de traiteur en de meubels voorziet?
- Is er voldoende parking?
- Kan je zowel buiten áls binnen in het geval van slecht weer?
- Is er een speelruimte voorzien voor de kinderen, zowel buiten áls binnen (bij slecht weer)?
- Toegankelijkheid voor gasten die minder mobiel zijn (oudere mensen, rolstoel, ...)
- En bovenal: wees op tijd met je zaal vast te leggen + wacht niet te lang met beslissen!
Hou je het feest thuis, hou dan ook rekening met het minder leuke aspect: opruimen achteraf ;-)

5. OUTFIT
Ready - Set - Shopping time!
Waarschijnlijk, en dan voor de dames, hét moment om naar uit te kijken: de feestoutfit.
Er zijn heel wat winkels die een focus leggen op Communiekledij, zowel voor de kids als de ouders.
TIP voor je gemoedsrust: neem tijdens het feest extra speelkledij mee ;-)
2-3 maanden voor het feest
6. DE FOTO'S
Het “moment sûpreme”, de eerste keer in feestkledij!
- Neem je jouw foto’s zelf?
Kies dan voor een toffe locatie die eens anders is dan anders. Hou hierbij rekening met het weer, de belichting, goeie camera, ... .
- Werk je met een fotograaf?
Ga dan ook aan de slag met hun foto’s om na de shoot de foto’s in hoge resolutie te verkrijgen. Veel fotografen vragen hier een centje voor, maar onderschat ook het vele werk niet én de kwaliteit van een prachtige blijvende herinnering die je er voor terugkrijgt.
Bovendien heb je ook nog een paar keer de foto’s nodig: voor de uitnodigingen, de communiebedankjes en eventuele leuke herinneringen voor meter, peter of jezelf of communiedecoratie. Voor het mooiste resultaat heb je de foto’s in hoge resolutie nodig. Als je jouw foto’s zelf neemt, dan zijn foto’s van een smartphone zeker al scherp voor je uitnodiging en bedankjes.
Foto's klaar? Check al onze originele communiebedankjes en lentefeest bedankjes:
Communieshoot ideetjes
- Het bos
- Pretpark
- Mooie wagen
- Kasteel / park
- Bij een rivier
- Paardenkoets (bv. Brugge)
- Iconisch gebouw (bv. Atomium, Eifeltoren, ...)
- Op reis (zon of sneeuw)
- Haven / boten / de zee
- Bloemenveld / tarweveld
- Brandweer of politie
7. METER EN PETER
Vergeet ook de vormmeter en vormpeter niet te vragen. Ook hiervoor helpen we je graag verder voor leuke kadootjes,
met of zonder foto, die stuk voor stuk een blijvende herinnering vormen!
Een origineel communiecadeau voor meter en peter?
8. COMMUNIE UITNODIGINGEN & THEMA
Je weet nu wie je gaat vragen, waar het feest doorgaat én wanneer. Tijd voor de uitnodigingen en het thema!
Ga met je feestneus rond de tafel zitten en kies samen een leuk thema die centraal zal staan tijdens het feest. Op basis van dit thema kan je vervolgens de uitnodigingen en de bedankjes gaan samenstellen.
Voor de uitnodigingen zijn diverse opties mogelijk: bestel je online je uitnodigingen, ken of zoek je een grafisch ontwerper die dit voor jullie maakt of verzorg je zelf de uitnodigingen?
> TIP: maak een gesloten Facebookgroep waar je iedereen die je wil uitnodigen toevoegt na het versturen van de kaartjes. Je kan er de gasten alvast leuke previews bezorgen, de dagindeling doorsturen én nadien leuke foto’s en video’s van het feest met elkaar delen.
Leuke thema ideetjes
- Boho/Bohemian
- Modern strak
- Fantasy (ridders, piraten, dinos, ...)
- Pastelkleuren
- Flower Power (veel bloemen)
- Rainbow (veel felle kleuren)
- LEGO® thema
- Pink Flamingo (alles roze!)
- Forest (donkergroen en goud, prachtige combinatie)
- Boerderij
- Western
- Sport (voetbal, basketbal, atletiek, ballet ...)
1-2 maanden voor het feest
9. UITNODIGINGEN VERSTUREN
Weet dat je met brieven rekening moet houden met prior en non-prior postzegels.
Prior is doorgaans geleverd binnen 24u, non-prior doet er enkele dagen over. Heb je vrienden of familie in het buitenland? Gebruik hiervoor de speciale buitenlandse postzegels zodat de uitnodigen zeker op hun bestemming geraken.
Vraag ook aan de genodigden om zeker voldoende op voorhand te bevestigen zodat je voldoende eten en bedankjes kan voorzien.
Leuke thema ideetjes
- Boho/Bohemian
- Modern strak
- Fantasy (ridders, piraten, dinos, ...)
- Pastelkleuren
- Flower Power (veel bloemen)
- Rainbow (veel felle kleuren)
- LEGO® thema
- Pink Flamingo (alles roze!)
- Forest (donkergroen en goud, prachtige combinatie)
- Boerderij
- Western
- Sport (voetbal, basketbal, atletiek, ballet ...)
10. COMMUNIEBEDANKJES
Kies samen met het feestbeest jullie communiebedankjes of lentefeest bedankjes.
Een leuke combinatie van bruikbare bedankjes voor alle leeftijden en elk feest. Als aantal kan je zelf beslissen. Kies je per koppel 1 iets, of geef je een kadootje voor beide partners.
Voor de kinderen wordt er ook een apart bedankje voorzien. Zowel de kinderen op het feest, maar heel vaak ook de klasgenootjes.
De bedankjes kan je bestellen zodra de foto’s gekozen zijn.
Bij mijnkadootje.be kan je terecht voor je communiebedankjes van A tot Z. Snelle afwerking, kwaliteit en persoonlijk advies behoren tot onze standaard:
- Ontwerp zelf je bedankjes online of laat ze maken door ons
- Ruime keuze tussen tientallen originele communiebedankjes
- Supersnelle verzending
11. CATERING
Wat wordt er geserveerd op de dag van het feest? Kies je voor een feestzaal met all-in formule, of voorzie je zelf het eten?
Bij een feestzaal leg je dit best al wat vroeger vast. Voorzie je zelf het eten thuis, kies dan een leuke formule waarbij de gasten heerlijk kunnen genieten. Hetzij een mix van hapjes, of een gezellige bbq, of een kleurrijk dessertbuffet. Of misschien een foodtruck met heerlijke frietjes?
2-4 weken voor het feest
12. PRAKTISCH
Een twee- tot viertal weken voor het feest overloop je best nog even alle praktische zaken:
- Gastenlijst overlopen + herinnering sturen naar wie nog niet heeft geantwoord
- Catering natellen volgens het aantal bevestigde gasten
- Fotograaf voor het feest nog even laten dubbelchecken (dubbele boekingen komen soms eens voor)
- Zaalindeling overlopen in het geval van een feestzaal
- Tafels, stoelen, tent, springkasteel, ... verzamelen in het geval van een thuisfeest
- Knipbeurt bij de kapper vastleggen
- Aandenken of cadeau voor meter en peter bestellen
- Decoratie bestellen
- Zijn de communiebedankjes al in huis?
Laatste week voor het feest
Doe de laatste check-up’s :-) Als je op tijd alles klaarzet en decoreert kan je bij tekorten ook snel nog wat bijhalen moest er nog wat ontbreken.
Denk ook even na over je huisdieren bij een thuisfeest. Voor dieren is het een zeer druk moment waarbij je vaak niet weet hoe ze zullen reageren. Kinderen heb je op zo’n feest niet altijd in het oog en de hond of kat zijn snel eens bij de staart of de oren vastgenomen. Beslis of je de huisdieren thuislaat, of voor 1 dagje op vakantie stuurt. Een hond heeft bovendien ook snel zijn behoefte gedaan in de tuin, iets wat je beslist niet wil tussen de spelende kinderen ;-)
- Maak een boodschappenlijstje en haal alles in huis
- Zorg dat de zaal of de plaats waar het feest doorgaat netjes gepoetst is
- Zet het springkasteel op zijn plaats
- Zet tafels en stoelen op hun plaats.
- Informeer de mensen over parkeerplaats indien deze beperkt is
- Voorzie kapstokken voor de jassen. Iedereen komt in feestkledij, dan wil je dit netjes kunnen opbergen
- Maai nog even het gras
- Voorzie een veilige ruimte om de kadootjes en de centjes op te bergen.
- Want ja hoor, op een feest kan dit voetjes krijgen!
Dag van het feest
Genieten maar!
Volop genieten, samen met de mensen en dierbaren om je heen. Het is voor je zoon of dochter een dag die ze zich zullen blijven herinnerinen.
Maak er samen wat moois van!